Oplossen van een blauw scherm in Windows

Een “blauw scherm” of “stopfout”, algemeen bekend als het blauwe scherm des doods (BSOD), kan optreden bij het upgraden naar een nieuwe versie van Windows, het starten van je computer, of onverwacht tijdens het gebruik van Windows 10.
Het blauwe scherm toont vaak een bericht: “Er is een probleem opgetreden op je pc en deze moet opnieuw worden opgestart. We verzamelen wat foutinformatie en starten daarna opnieuw op.” Je ziet mogelijk een foutcode zoals HAL_INITIALIZATION_FAILED, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, CRITICAL_PROCESS_DIED, of BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO, die een indicatie kan geven van het probleem, maar vaak is meer informatie nodig om het op te lossen.
**Blauw scherm oplossen tijdens een upgrade**
Een BSOD kan voorkomen tijdens het upgraden naar een nieuwe versie van Windows 10, vaak veroorzaakt door software van derden, zoals antivirusprogramma’s, of incompatibele hardware. Het systeem probeert alle wijzigingen ongedaan te maken en terug te keren naar de vorige versie van het besturingssysteem.
**Toepassingen verwijderen**
Verwijder onnodige of recent geïnstalleerde software die problemen kan veroorzaken:
1. Open Instellingen > Systeem > Apps & functies.
2. Kies de app en selecteer Verwijderen.
3. Volg de instructies op het scherm om de de-installatie te voltooien.
Herhaal deze stappen voor alle problematische software. Na herinstallatie zouden de apps correct moeten werken.
**Niet-essentiële hardware loskoppelen**
Problemen kunnen ook hardware gerelateerd zijn. Koppel niet-essentiële randapparatuur los tijdens de installatie van Windows 10, zoals secundaire monitoren, printers, telefoons, externe harde schijven en andere USB-apparaten. Hardware kan na installatie opnieuw worden aangesloten. Bij terugkerende problemen kan nieuwe stuurprogramma’s of incompatibele hardware de oorzaak zijn.
**Upgradebestanden opnieuw downloaden**
Beschadigde installatiebestanden kunnen ook een blauw scherm veroorzaken. Gebruik het hulpprogramma Schijfopruiming om eerder gedownloade installatiebestanden te verwijderen en laat Windows Update de bestanden opnieuw downloaden voor een nieuwe upgrade poging. Volg deze stappen om Schijfopruiming te gebruiken:
1. Zoek naar Schijfopruiming via Start en open het.
2. Selecteer het station “Windows (C:)” en klik op “OK”.
3. Kies voor “Systeembestanden opruimen”.
4. Selecteer “Tijdelijke Windows-installatiebestanden” en klik op “OK” om te verwijderen.
Voltooi deze stappen en probeer de upgrade opnieuw uit te voeren via Windows Update of maak opnieuw opstartbare media met het Media Creation Tool als je een upgrade uitvoert via USB.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *